Znam zašto ptica u kavezu pjeva

  

Upoznale smo se na grupnoj terapiji. Na terapiji za lažno zlostavljane žene. Loše žene. One koje nijesu uspjele da zadrže svog muškarca... Makar tako govore ostali, da... Sama sam ga izazvala... Tako kaže čak i moj otac. Kaže da mi, moderne žene, mnogo izmišljamo i pravimo probleme tamo gdje ih nema. Komplikujemo. Mnogo pričamo i vičemo. Previše zahtijevamo i premalo se smijemo. Nema modrica – nema zlostavljanja. Jasno je pravilo... I šta da učinim, koji komadić kože sa sebe da svučem da bi sistem vidio moje, pod njegovom rukom, deformisane kosti?

Upoznala sam je na toj grupnoj terapiji, kada sam ja još uvijek, uglavnom, ćutala. Ona je pričala, zračila, svojom vatrom u očima ulivala nadu da su moji mrakovi tu samo da bih jednog dana još više sijala. ,,Oduševljeni smo ljepotom leptira, ali rijetko priznajemo promjene kroz koje je prošao da bi postigao tu ljepotu“, rekla je jednom. Njen životni put bio je pun kamenja i trnja, a njen korak (možda baš zato) lak i nepokolebljiv. Takve su joj bile i riječi, i note... Zato ih je darovala drugima. Jednom mi je čak darovala i moje, vlastite riječi... Značajno me pogledala i izvadila iz svoje torbe veliku, debelu, ručno ukrašenu, šarenu svesku. Da bih pisala... O svemu o čemu bih htjela, i o svemu što progovoriti ne bih smjela. Rekla je da će to biti nešto samo moje. Nešto što ne može biti pogrešno... Nedovoljno.

Kasnije sam saznala da je ona tako, umjetnošću, liječila... Njeno obračunavanje sa vlastitim demonima iz djetinjstva i mladosti, silovateljima, rasistima, sopstvenim identitetima, bio je bestseler magazina Njujork Tajms. Kakav uspjeh za jednu ženu! A tek ženu čija je koža boje dubina! Da njeni spisi, jednog dana, budu na spisku obavezne literature u mnogim školama i fakultetima, kao osmogodišnja, zlostavljana i proganjana nepostojećom krivicom, samo zato što je o monstrumima progovorila – nijema djevojčica tada nije ni sanjala... Ali vjera, hrabrost i ljubav ne poznaju granice. Tako je ona živjela.

Prvi put kada sam otvorila svesku, u samoći svoje male, ali tople sobe u ženskoj sigurnoj kući, nijesam znala kako bih počela svoju priču. O čemu, niti kome bih pisala. Bila sam prazna... Nijesam se mogla sjetiti čak ni svojih omiljenih stihova, što možda ne bi bilo toliko tužno da nekada nijesam toliko pisala i more knjiga čitala... Trebalo je vremena da se sjetim da sam nekada sanjala. Sanjala sam da postanem književnica. Trebalo je još više vremena da oprostim sebi znakove koje nijesam vidjela, riječi koje sam prećutala i suze koje sam progutala. Još uvijek stežem zube i pokušavam da oprostim društvu koje snagu jedne žene nalazi u pragu tolerancije bola i pretrpljenoga.

Voljeli smo se, bili smo zaljubljeni. Izlazili smo, putovali, jako puno smo plesali... Bio je nježan. Jednog dana mi je čak poklonio plavu pticu. Da li je to bio prvi znak? Govorila sam mu da ne volim da vidim ptice, kao bilo koju drugu životinju u kavezu, a ipak mi je poklonio. I ja sam se nasmijala, zahvalila mu, zagrlila ga – zato što sam se osjetila voljeno. Prvi put u životu. Ptica je ubrzo prestala da pjeva. Kada je rekao da nam ne trebaju dva automobila, bila sam bez posla, pristala sam da prodamo moj. Nikako nijesam uspijevala da pronađem posao, pa nijesam morala da pristajem na to da prodamo i moj mobilni telefon. Šta će nam dva? Šta će mi toliko prijatelja, šta će mi prijatelji, šta će mi šetnje, šta će mi putovanja... Zar mi on nije dovoljan? On, koji radi dva posla, zbog nas. Nikada mi ništa nije dovoljno – govorio bi kada bih zaboravila da se nasmijem.

Jednog dana sam ga puno iznervirala... Ne sjećam se zbog čega. Možda je ručak bio loš, ili sam samo ja tako izgledala, ne sjećam se... Sjećam se da je udario rukom o zid pored moje glave i napravio veliku rupu u njemu. Zemlja mi se tresla pod nogama dok su njegove crvene od bijesa oči i užarene riječi lomile sve po sobi, a on je, nekako, postajao zaprepašćujuće veliki. To je bio tren kada je plava ptica počela glasno da pjeva... U jednoj neprospavanoj noći. Kada je pošao na posao, a ja spakovala svoje najneophodnije stvari, svoju malu pticu, i pobjegla. Nijesam imala automobil, pa sam pješačila. Nijesam imala mobilni telefon, pa sam tražila. Nijesam imala kome, pa sam došla sebi. Jednog dana sam sa ženama na grupnoj terapiji za lažno zlostavljane žene podijelila svoj košmar. Sanjam da postajem ukočena i prazna, dio prostorije, fiksirana, lomljiva... Kao zid. Ograničena sopstvenim strahom. I da je on zamahnuo rukom prema meni.

Tada sam upoznala nju. Pjevala je iste pjesme kao moja plava ptica, sa kojom nijesam znala šta ću... Neki dio u meni i dalje se potajno nadao da će se promijeniti, da ću se vratiti mjestu koje sam nazivala dom i da ćemo živjeti srećno do kraja života. U bajkama je uvijek princ taj koji usrećuje junakinju, a ja sam se osjećala odviše slabo i usamljeno. Željela sam da se vratim, ali još više sam željela da upoznam tu ženu. Bilo je u njoj nečega poznatog i bliskog, kao neki davno izgubljeni dio mojih očiju... Mislila sam: Samo da je upoznam, pa ću mu se, možda, vratiti... Moram saznati kako to da zna o čemu pjeva moja zarobljena ptica.

Zvala se Margerita Eni Džonson, ali svijet ju je znao kao Maju Angelou. Kao što već znate, za vrijeme ranih godina svog djetinjstva, bila je nijema. Tadašnjeg dečka njene majke, njenog silovatelja, ubili su odmah nakon izlaska iz zatvora.

,,Verovala sam da ga je ubio moj glas. Ubila sam čoveka zato što sam izgovorila njegovo ime. Tada sam mislila da nikada više neću govoriti jer bi moj glas mogao da ubije bilo koga drugog“, ispričala je jednom prilikom.


Ipak, za to vrijeme, puno je čitala. Pisala. Samo tri nedjelje nakon mature, rodila je sina. Idući za svojim srcem, udala se za Grka. I nije se obazirala na negodovanja okoline, rasiste, čak ni na neodobravanje svoje majke, njene vlastite krvi. ,,Ljubav ne poznaje barijere. Ona preskače prepreke i ograde, prolazi kroz zidove kako bi stigla na svoje odredište puna nade“, sijala je dok je govorila o toj nepobjedivoj ljubavi.

,,Ne shvatam“, pitala sam je jednom dok je pričala o tom dijelu svog života, ,,kako možeš tako govoriti o ljubavi, kad si se od tog istog čovjeka razvela?“

Ali ona je govorila o ljepoti te ljubavi, smijehu, koliko je tada plesala, o plesnoj trupi koju je, u tom periodu, osnovala sa prijateljima... ,,Budi dovoljno hrabra da uvijek iznova vjeruješ u ljubav.“

Tako je ona vjerovala. Zato je valjda i pronašla sebe... Zato se valjda borila za naše nezapisane riječi. Zato je znala pjesme koje je pjevala moja plava ptica... Bile su to pjesme nade. Bio je to moj unutrašnji glas koji dugo nijesam slušala, a koji je ona, svojim pjesmama, probudila. Zato se nikada nijesam vratila nekom kome ljubav nije najveća svetost. Zato sam se vratila pisanju, putovanjima, plesanju... Put je bio (i dalje je) trnovit, moja stopala su se odvikla od pravljenja novih puteva i postavljanja vlastitih granica, ali... Vremenom sam se osmjelila, pa sam pustila plavu pticu u divljinu. Odletjela je pravo u moje oči.

Sinoć nijesam sanjala san u kojem se razlivam po podu.

A jutros... Jutros sam se čak sjetila svojih omiljenih stihova...

Zapisala sam ih. Sama ih stvorila... Rodila.

Velika. Nježna. Ljubavna. Bezgranična...

Tamara Senić


Tamara Senić (13. 12. 1996, Crna Gora). Diplomirana teoretičarka umjetnosti, ponosna nastavnica muzike i magistrand... Ali od najranijeg djetinjstva neodvojiva i od ljubavi prema pisanoj riječi. Autorka tri samostalne zbirke poezije, kratkih priča, bajki i jedne muzičke dramatizacije za djecu. Djela su joj nagrađivana i prevođena na više svjetskih jezika, ali najdraža joj je nagrada za najbolju kratku priču na temu lične slobode u organizaciji NVO ,,Ženski glasovi, možda zato što smatra da cijela njena biografija može stati u sljedeće riječi: Zaljubljenik u slobodu.

 

No comments:

Post a Comment

Granica

Ovom prilikom čitaocima predstavljamo neke od priča koje su pristigle na konkurs za kratku priču pod nazivom Granica . Konkurs je realizovan...